shutterstock_179343140Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om meer en beter te verkopen. Daarom zijn we, sinds sociale netwerken een communicatiekanaal met potentiële klanten zijn geworden, op zoek naar een manier om via hen te verkopen.
Kun je verkopen via sociale netwerken? Dit is een debat dat zo oud is als de sociale netwerken zelf (ja, we kunnen zeggen 'oud', het is al jaren geleden. Facebook werd in 2004 gelanceerd!).
In deze zoektocht naar een manier om te verkopen (om economisch rendement te behalen) hebben socialemediastrategieën zich ontwikkeld. In het begin probeerden we de economische waarde van een gesprek te berekenen , wat leidde tot de zoektocht naar betrokkenheid (waar ik heilig in geloof), van daaruit gingen we verder naar F-commerce (Facebook-commerce), naar de accumulatie van fans en het lijkt erop dat we nu terugkeren naar engagement (hoewel er enkele bewegingen zijn van Twitter met hun tests van de 'koop nu'-knop, Pinterest, enz.).
Uiteraard heb ik ook meerdere malen over dit onderwerp nagedacht. De meest directe verwijzing naar verkoop was het definiëren van een strategie om via sociale indonesisch telefoonnummer netwerken te verkopen , een methodologie om de ROI in sociale netwerken te berekenen of het nadenken over de verwarring waar veel bedrijven last van hebben als ze hun strategie veranderen van verkoop naar betrokkenheid , waarbij ze proberen fans te verzamelen in plaats van zich te concentreren op zakelijke doelstellingen.
En naar aanleiding van de opeenvolgende veranderingen in het Facebook-algoritme heb ik ook nagedacht over wat deze betekenen voor strategieën: Facebook als loyaliteitsinstrument en hoe je je strategie kunt aanpassen aan het ‘nieuwe’ Facebook .
Door al deze en andere reflecties op de blog heb ik me gerealiseerd dat we verschillende fundamentele fouten maken in onze manier om strategieën op sociale netwerken te definiëren, en vooral als we het over verkoop hebben .
Bedrijven moeten hun socialemediastrategie heroverwegen
De realiteit is dat het grootste obstakel voor bedrijven om te beginnen met verkopen het overbruggen van de kloof is die ontstaat door het gebrek aan ervaring en training . Maar zelfs als we dit probleem oplossen, blijven we structurele problemen tegenkomen die de verkoop ervan weerhouden.
1. Sociale netwerken zijn een aanbevelingskanaal, geen verkoopkanaal
Bedrijven die hebben geprobeerd ‘op de oude manier’ te verkopen, dat wil zeggen sociale advertentiecampagnes , meer aanbod, hebben weinig resultaten geboekt (vandaar de discussie over de vraag of sociale mediastrategieën werken of niet).
En natuurlijk is het een te radicale mentaliteitsverandering om ze ervan te overtuigen dat ze de focus op betrokkenheid moeten veranderen en op zoek moeten gaan naar aanbevelingen in plaats van naar verkoop
. Dat heb ik altijd verdedigd:
[Tweet «Sociale netwerken zijn een kanaal voor aanbevelingen. Ze “pushen” de verkoop en het gebeurt buiten »]
Waarom zijn sociale netwerken niet nuttig voor verkoop? Waarom dienen ze ‘slechts’ als aanbevelingskanaal?
Hoe eenvoudig het ook is dat gebruikers niet in de 'aankoopmodus' staan, gebruikers gebruiken sociale netwerken waarvoor ze zijn ontworpen: als vrijetijds-/sociale site (Facebook), informatief (Twitter), netwerken (Linkedin), enz. . niet zoals een online supermarkt, daarvoor zijn er andere kanalen.
De rol van sociale netwerken is om te proberen te helpen bij het aankoopbeslissingsproces . Daarom gaan wij naar hen toe op zoek naar advies van onze contacten of zodat het merk zelf een twijfel voor ons kan oplossen.